BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Monday, October 1, 2012

KeHiLaNgAn SeSuAtU yAnG bErHaRgA

Aku mengantuk sangat petang tuh..hari Ahad, 30 September 2012..belum sempat nak letak kepala atas bantal, tiba tiba dapat satu call dari adik aku...


Adik : Salam, kak yam...balik tak hari nih...

Aku dengar di hujung hujung suara dia ada nada sendu kat situ..aku dah start tak sedap hati...aku dapat rasa macam ada sumtin yang dia nak bagitau..

Aku : Ermmm...awat nih..tiba tiba je tanya, macam nak suruh balik je..awat nih..

Adik : Ermmm...balik la kak yam...wan (datuk) dah tak dak...

Aku : Ya Allah...ok ok..nanti akak balik...bila tak dak?
Adik : Tadi dalam pukul 01.20 macam tuh...
Aku : Ok...mekaseh...



Lepas jer aku letak call terus aku meluru ke bilik Faten...Ya Allah...bila aku dengar adik aku cakap macam tuh, bagitau aku berita yang aku tak expect langsung...aku rasa macam nak pengsan..terus aku  peluk Faten dan nangis sampai air mata aku tak boleh keluar dah...dalam hati aku sebak nya hanya ALLAH jer yang tau..

Aku kehilangan seorang insan yang amat amat aku sayang...yang paling aku sayang kat dunia nih..bagi aku, tak ada lagi lelaki yang aku jumpa sebaik wan aku..aku tak pernah terbayang untuk kehilangan arwah dalam masa yang terdekat nih..aku tak pernah jangka kali terakhir aku jumpa arwah masa hari raya yang lepas. Aku tak pernah expect itu raya yang terakhir aku sambut dengan arwah...


Yang tuh lah yang paling last aku dengan arwah...aku urut arwah, aku bagi arwah minum..tapi masa aku dengan arwah tak lama sangat sebab aku masih belajar lagi kan..asal je arwah makin terok sakitnya mesti adik aku bagitau suruh balik, dan sememangnya aku akan bergegas untuk balik. Kiranya sepanjang aku tengah praktikum kat KULIM, lepas jer raya, setiap minggu mesti aku balik KANGAR. Elok elok seminggu lepas aku tamat praktikum fasa 2...terus dapat berita arwah dah tak dak.

Nak dijadikan cerita, 27 hingga 29 September 2012 hari tuh aku kat Langkawi, ada program maktab..time tuh aku sangat unhappy..lagi pun sebelum aku bergerak ke sana adik aku ada inform yang wan aku dah tak buleh cakap dah...masa tuh aku susah hati tapi aku langsung tak terfikir nak balik jenguk tengok arwah..yang tuh aku paling terkilan sekali...yang aku fikir, biasa lah...arwah memang nazak sangat dah..lemah sangat dah...


Aku ingat lagi, arwah pernah cakap dia teringin sangat nak tengok aku jadi apa bila besar nanti, sebabnya dalam semua adik beradik aku, aku yang paling nakal sangat...hahahha...ayat arwah,



'' Depa makin muda dok membesar kita pulak makin tua..tak tau lar sempat ke tak nak tengok depa nak jadi apa nanti...''


Aku sangat segan dengan arwah...aku rasa malu sangat kalo nak buat benda tak elok kat depan arwah...pernah satu ketika dulu..aku dahaga sangat, aku pun bukak peti ais..ambek gelas tuang air dari botol then terus minum...sekali beliau lalu dan bersuara..

'' Ingatkan makin besar makin cerdik noo.. ''

Aku terus terkedu....salah aku sebab minum berdiri..malu sangat sangat rasanya...tapi dalam hati ada jugak rasa marah tuh...sobsobsob...Dia cukupantang kalo makan sambil tengok tv..makan bersulam dengan air..solat tak pernah lewat, konfem di awal waktu..kalo aku tido kat rumah wan aku, kalo bangun subuh gajah je...memang aku rasa macam nak pakai topeng je..

Banyak sangat benda yang aku belajar dari arwah...aku rindu gelak tawa dia..rindu sangat...aku rindu gurau senda dia...rindu sangat...aku rindu bacaan quran dia setiap kali selepas solat magrib dan isyak, setiap subuh..aku paling rindu takbir raya dia setiap malam raya...aku rindu semua pasal dia...aku rindu sangat...selama 22 tahun aku hidup dengan arwah...aku rasa sangat kehilangan...rasa sangat kehilangan arwah...jiwa aku kosong...kosong sangat...dia lah yang tegur silap aku dalam solat...dia jugak yang tegur salah aku dalam bacaan quran...dia jugak yang tegur aku suruh berjasa pada mak ayah aku...

Aku sayang arwah...sangat sangat sayang..bagi aku..biarlah aku meninggal dulu daripada aku kehilangan dia..namun..ALLAH lebih mengetahui apa yang terbaik...sampai bila bila pun...arwah tetap dalam hati aku...kehadiran arwah amat bermakna bagi aku...

0 comments:

Related Posts with Thumbnails