BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Tuesday, November 30, 2010

BiLa aKu GeDiK mEnCaRi rEsEpI KOREA

Bila masuk pusat beli belah, kaki nih selalu jer nak terus ke bahagian makanan. Kalau lar ada barang kelengkapan memasak, nak jer aku masak. Oleh sebab yang tak dapat nak di elakkan, aku pun terus melangkah ke bahagian makanan ringan, hehehehe..bengong..nampak sangat tak pandai masak kan..erkk..excuse me..aku pandai lar jugak masak..masak nasek..yang laen-laen tunggu umo aku 21 baru aku nak belajar masak dengan betol sekali + bersungguh-sungguh.

Ok, aku bukan nak cakap pasal tahun bila aku nak masak dan kenapa aku perlu memasak. Cuba bayangkan, bila korang tengok cerita korea, selalu jer dorang makan macam-macam kan. Antara masakan yang aku selalu jumpa dalam cerita korea nih, ialah kimchi, ddukbokkie dan jjajangmyeon. Korang bayangkan lar, sepanjang berkali-kali aku ulang cerita yang sama, apa yang aku dok usha bukan hero atau heroin, tapi makanan dorang tuh! Memang menggoda nafsu makan aku ah..

Ini pulak kimchi..ada banyak jenis kimchi, aku teringin jugak kimchi bersup tuh..
boleh makan dengan ais..perghh..teringinnya..


Pernah jer aku tanya CIK FATEN, kita boleh tak makan kimchi? Aku tanya nih sebab aku nak beli moi segera yang ada perisa kimchi. Lepas tuh, CIK FATEN cakap tak buleh, haram..tapi kat belakang aku, dia dok gelak-gelak. Rupanya dia tipu aku, ces....apa lah malang naseb aku, asyek kena tipu sajork..alamak...serius kot..teringin betol aku nak makan masakan korea nih.

Haaa...nampak sedap jer kan? ni lar aku konpius nih..
tolong jangan bagi aku konpius~wink2~~


Jadi aku pun google kat internet dan terjumpa lar resepi 3 masakan korea yang menjadi idaman aku. Kimchi nih bahan-bahan yang berasaskan daripada sayur-sayuran, jadi dah tentu lar halal untuk di makan dan ddukbokkie pulak adalah rice cake, ermmm...aku konfius sikit dengan rice cake nih...apakah rice cake tuh = nasi impit ea?

Ini lar jjajangmyeon = mi yang kuahnya ialah sos blackbean..huhu...sedapkan..

Malangnya, bahan-bahan dia memang sukar untuk di cari, tambah pulak kat Malaysia kan. Aku pun terfikir untuk menggantikan bahan-bahan yang haram dimakan dengan bahan yang halal + kalau boleh..nak jer aku cari sampai jumpa semua bahan untuk masak jjajangmyeon nih. Untuk pengetahuan korang, jjajangmyeon nih merupakan mi yang kuahnya ialah sos blackbean. Tapi pork tuh kena lar ganti dengan ayam ke, daging ke..or seafood ke kan..tak kan lar hampa nak jugak makan pork? Tengok macam sedap jer kan..huhu..aku nak try buat, kalau sedap, buleh jadi makanan kegemaran aku nih...hahahaha..yippiiiieee!

5 comments:

little black dress said...

yummy, try le masak kat rmh, t kat mktb buleh ang masak..
hehe~
dapat le piqa mkn makanan ala2 korea..
weeee~

PinQib said...

heheh, dap dap.. wat la yamm

Redbloodsnow said...

erkss...teringin gler zie nk mkn kimchi taw dear. ngidam melior² ler plak zie tgk kimchi pearl tuh..hiksss

Anonymous said...

ddeokboki 2 mngancam btoi lar . kecur air liur sye . :)

Anonymous said...

boleh share resepi x?hehe.sbnrnye,sye pn sama.asal tgk cite korea je msti rasa lapar tgk mknn dye.kalo ad resipi,tlg share ye.teringin nk buat.hehe

Related Posts with Thumbnails