BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Sunday, August 15, 2010

sEkITaR 5 hArI bErPuAsA

Baru hari nih nak start post entry pasal Ramadhan..padahal dah masuk hari kelima umat Islam tunaikan ibadah puasa kan. Masa kecik-kecik dulu, selalu puasa sebab mak cakap orang Islam semua diwajibkan puasa. Jadi kena lar puasa kan..bila dari kecik macam tuh, alhamdulillah..melekat jugak puasa tuh sepanjang ramadhan. Tapi yang spoilnya..masa tuh kalau time bukak puasa. perghh..memang buncit ah..orang dah start solat Maghrib pun aku tak habes makan lagi. Masa kecik-kecik dulu..memang puasa tipu sebab asal petang jer bukak peti ais..jahat gila aku dulu..makan dalam tandas pulak tu..tak pun makan depan peti ais.


Maklum lar, esok kena puasa lagi, jadi masa bukak puasa lar kena makan banyak-banyak kan. Lepas tuh bila dah besar sikit, masuk pulak sekolah agama, semakin bagus lar sikit kan. Dulu makan sampai perut buncit, bila dah besar makan pun sekadar nak bukak puasa. Lepas solat tarawikh baru lar start makan balik. Sebab kalau lambat solat, nanti ayah aku tinggalkan kat rumah sebab takut lambat sampai kat masjid.

Sejak masuk maktab nih, masa mula-mula dulu memang aku sangat liat gila nak buat tarawikh. Padahal, kalau dok kat rumah memang kami adik beradik nih suka sangat bersaing sapa yang tak pernah tinggal tarawikh. Bukan apa, budak baru nak start kenal dunia. Kalau dulu, even aku tak solat kat surau pun, selalu aku solat kat bilik ah..tapi memang liat sikit kalau kena solat sorang-sorang. So sem nih, ramadhan kali neh..memang berbeza dari ramadhan sebelumnya.


Sekarang dah matured sikit, paham dah kenapa kena banyak kan buat benda baek sepanjang bulan nih. Kalau dulu macam tak kisah, sekarang aku dah lebih alert dengan setiap hari sepanjang ramadhan nih. Kalau buleh nak ambek kesempatan banyak-banyak untuk beribadat pada ALLAH. Bukan apa, terasa macam sebelum nih tak pernah langsung rasa nak hargai ramadhan yang lepas. Sebagai nak tebus balik, time nih lar kena sungguh-sungguh sikit kan.

Sebut pasal ramadhan nih mesti kena sahur, kalau dulu kadang-kadang sahur..kadang-kadang tak... Mau duk kat rumah, tak yah cakap..sebab memang semua wajib sahur..kalau tak memang mak marah. Bila masuk maktab terbalik lar sebab tak dak sapa nak marah kan..
kali nih tak pernah lagi lar tak sahur sebab paling cikai pun minum air kosong jer, tapi yang aku rasa sedih sikit sebab asal beli lauk untuk sahur jer mesti lar basi. Kalau lauk tak basi mesti nasek yang member aku masak tuh basi. Haih..apa la malang sangat naseb diriku nih...hu waaa...Nak buat macam mana kan, jadi terpaksa lar makan apa yang ada. =)

p/s : Harap Ramadhan kali nih memberi seribu rahmat buat kita semua dan salam ramadhan buat seluruh umat ISLAM di dunia..=)

0 comments:

Related Posts with Thumbnails