BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Friday, August 13, 2010

SoMeOnE yOu DiDn’T wAnT tO lEt gO, bUt JuSt DrIfTeD

Lama jugak aku terfikir-fikir apa benda lar aku nak tulis kan sebab aku sendiri pun tengah mamai (sebab ada masalah rumah tangga sikit..eceh..macam dah kawen pulak kan.) Ok, aku dah ada idea..aku nak cerita tentang sesorang + seseorang yang amat bermakna buat mak aku especially, dan kami adik beradik. Mereka ialah arwah Pak Ngah dan arwah Mak Njang aku a.k.a abang dan adik kepada mak aku.

Macam aku pernah cerita kat post yang lepas kan, mak aku merupakan anak tiri tok kesayangan aku. Jadi mak aku ada tiga beradik dengan isteri wan aku yang kedua, tapi wan aku bukan memadukan isteri-isterinya yer sebab beliau berkahwin laen untuk mencari ibu kepada anak-anaknya. Bila isteri beliau meninggal baru beliau mencari isteri yang baru dan yang masih hidup sampai sekarang ialah tok aku yang sangat cumel itu. (mood tengah rindu + sayang tok aku) Ok, apa pasal aku memilih arwah Pak Ngah aku nih ea..sebab arwah banyak sangat berjasa dengan kami semua.

Pernah satu hari masa arwah masih hidup, arwah tetap datang rumah aku dengan anak lelaki arwah pada pukul 10 malam. Agak jauh jugak lar jarak rumah aku dengan rumah arwah, tujuan arwah datang pun sebab nak bagitau kat mak aku yang rumah jirannya telah di masuki ular tedung. Oleh sebab kami semua tidur beralaskan toto arwah pun bergegas datang seab nak suruh kami berjaga-jaga. Betapa baeknya arwah dengan kami semua, arwah cukup sayang kat kami adik beradik.

Arwah sebenarnya cukup ambek berat tentang kami lebih dari bapak aku sendiri. Kadang-kadang bila aku teringat balik kebaikan arwah terhadap kami adik beradik, rasa macam nak menitis jer air mata nih. Arwah pergi mengadap Ilahi masa aku darjah satu, oleh sebab aku nih budak lagi..aku tak pergi pun majlis pengebumiannya. Tapi aku tetap masih ingat lagi wajah arwah yang agak tegas dalam keceriaan tuh. Mak aku punya sebak tok sah tanya lar, dah lar masa arwah pergi mak aku baru jer lepas pantang adik bongsu aku. Mak aku cakap, masa arwah meninggal ramai sangat yang datang mengunjung dan yang datang tuh tak kira usia.


Oleh sebab arwah sangat sayang budak-budak, bila arwah meninggal, memang ramai betol budak-budak datang. Bila aku dah besar macam nih, aku teringat sangat kebaikan dia tuh, mak aku nih..siap pernah mimpi lagi..aku tau mak aku rindu sangat kat arwah..pak ndak aku tuh, masa nak inform kat mak aku, aku nampak pak ndak aku menangis bila sebut yang arwah dah tak dak...mak aku sendiri selalu cerita kat aku, yang sebelum arwah tak dak, mak aku rindu sangat nak pergi rumah arwah tapi tak berkesempatan..maklum lar mak aku baru lepas dapat baby kan.

Arwah mak njang aku pulak memang sangat baek, terutama dengan mak aku. Sebulan sebelum arwah tak dak arwah ada talipon mak aku..dia tanya bila nak datang rumah..dia cakap dia nak sangat mak aku datang rumah dia. Aku nih memang selalu pergi tidur rumah dia..asal bulan cuti sekolah jer mesti pergi lepak kat rumah dia di Jitra. Arwah Pak Ngah aku meninggal sebab sakit ulser perut dan arwah mak njang aku meninggal sebab eksiden.

Arwah Mak Njang aku tuh koma dua hari kemudian pergi mengadap Ilahi dan masa tuh aku darjah lima...mak aku selalu cakap..mak njang dan pak ngah dah tak dah..turn mak pulak tak tau lar bila..aku sedih sangat bila mak cakap macam tuh..sebab kalau buleh, biarlah aku pergi dulu sebelum mak aku. Bukan apa, tak sanggup aku kehilangan orang yang paling aku sayang kat dunia nih..

p/s : lebih baek tersilap kata dari tersalah hukum..untuk lebih selamat, pastikan dengar cerita dari kedua-dua belah pihak..kemudian baru lah membuat penilaian sapa yang betul dan sapa yang salah

mood : baru lepas bergaduh dengan bf..

1 comments:

kukuchimachikumi said...

daripadaNya kita datang..kepadaNya juga kita kembali....

Al-fatihah buat yang telah tiada

Related Posts with Thumbnails