BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Sunday, July 4, 2010

cErItA aLoNg DaN aNgAh

Tengah rileks-rileks nih, tiba-tiba teringat pulak kat sepupu aku merangkap anak maksu aku. Dorang nih ada tiga adek beradek dan semuanya hero-hero Malaya belaka. Kalau time cuti-cuti sekolah tuh, mesti lar dapat kol dari maksu aku sebab anak-anak dia ajak kitorang tido kat rumah tok ramai-ramai. Biasa lar kan, budak-budak...kerja maen jer yang dorang tau, dapat pulak maen dengan sepupu-sepupu yang lawa-lawa nih (perasan sekejap). Tapi sekarang dorang maju sikit, maklum lar, masing-masing dah ada facebook katakan, dari mak ayah sampai lar yang sulung tuh, dah pandai dah maen facebook. Cuma si angah tuh, baru lagi nak bertatih belajar, itu pun pakai profile si along.

Si along nih umur 11 tahun, tapi gila bapak lar dia tuh, asyek berleter jer kerja dia. Kalau bercakap tuh, bukan reti-reti nak stop. Pernah satu hari tuh, kitorang turun nak maen badminton, oleh sebab dia tak puas hati, dia asyek pot pet pot pet jer. Aduh, penat jugak aku nak melayan kerenah budak tuh. Dia nih laen sikit dari si angah tuh, maklum lar, yang sulung katakan...skema wa cakap lu! Gila dasyat dia punya skema, aku terasa macam masuk balik sekolah pulak. Skema yang macam pengawas tuh, baju dia pulak mesti kemas dan bersih, tak buleh ada kotor-kotor. Dia nih memang patuh lar, memang abang yang baek sebab suka buat report kat mak ayah dia.

Yang si angah nih pulak sangat lar terlebih aktif dan suka benda-benda lasak. Pernah masa kecik-kecik dulu, dia punya excited lari pusing rumah tok aku sampai jatuh tersembam kot. Bukan jatuh saja, gigi depan siap ghabik lagi kot naseb lar tak ilang satu gigi. Oleh sebab dia nih gelap sikit dari adik beradik yang laen, satu family dia suka panggil dia pak itam, huh...kesian betul kat dia kan. Tapi, itu kisah beberapa tahun yang lalu, lepas dia dapat adik, terus gelaran tuh tenggelam. Si angah nih cukup nakal lar kalau nak banding dengan si along sebab dalam family, dia lar yang paling payah nak dengar cakap. Antara ayah dengan mak dia, dia lagi takut dengan mak dia. Biasa lar, baru darjah 3 kan, belajar bukan masa yang dia suka sebab bagi dia maen lagi best!

Pernah satu hari tuh, diorang pakat-pakat excited kot nak tido kat rumah tok aku. So adik dorang tuh pun ikut sekali lar, konon-kononnya nak hantar abang-abang dia kan. Sekali, time mak dia nak balik, bukan maen meraung lagi si adik tuh. Mungkin dia sedih kot abang dia semua tak de kat rumah, sunyi la tuh. Kesian pulak aku tengok, tapi nak buat macam mana kan, si adik kecik lagi, nanti kalau jauh dengan mak dia, jenuh pulak aku nak mujuk nya.

Ada cerita pasal diorang nih lawak sikit lar, aku rasa macam nak tergelak pun ada. Sebab aku tak expect pun yang dorang memang nak buat macam tuh. Macam nih cerita dia, satu hari nih, kat atas buaian kat rumah tok aku, aku sembang lar dengan diorang. Time tuh, aku, my sis dengan adik-adik aku ada lar dok lepak sekaki. Aku cakap kat dorang,

" Tau tak, kalau lelaki yang suka sedia sapu tangan nih memang sweet tau, nampak kemas jer, macam suka jaga kebersihan gitu."


Dengan tekun kot dorang dengar cerita aku nih, lepas tuh aku sambung lagi,


" Akak ada sorang member, dia memang yang jenis bawa sapu tangan, dah lar smart...sejuk ja bila akak tengok, terus tergoda ooo..."


Masing-masing dah terpegun dah dengar cerita aku nih, siap fokus lagi dengar cerita aku. Tambah pulak bila my sis cakap yang dekat u dia ada jugak mamat yang macam tuh. Aku pun apa lagi, saja aku nak pancing dorang kan,


" Tau tak, lelaki nih kena lar bagi nampak macho, smart..tak semestinya kena skema, kalau pakai simple pun dah ok, janji pakaian sesuai dengan keadaan kan..bla..bla..bla..nanti afif dengan aqil bawak la sapu tangan kat sekolah, konfem ramai budak perempuan minat."


Seminggu kemudian.....

Dorang datang rumah tok aku sebab memang rutin maksu dan paksu aku, balik rumah tok aku setiap hari minggu kan. Terserempak lar aku dengan sepupu-sepupu aku nih dekat sana sebab kebetulan aku memang tido kat rumah tok aku lagi. Tengah sembang-sembang dengan dorang, tiba-tiba mata aku jatuh kat poket baju si along, wahhhh...ada sapu tangan weh. Aku pulak tanya si angah, rupanya si angah simpan sapu tangan dalam kereta! Angah memang macam tuh, buat sempoi jer semua benda tau.

Bila aku terfikir balik, bagus jugak mengajar budak-budak, sekali kita cakap terus dorang ingat. Sebab masa umur dorang, dorang cepat belajar dan otak dorang mudah terima sesuatu pembelajaran. So, depend kat kita lar, apa yang kita nak ajar dorang, sama ada benda yang baek atau pun sebaliknya kan.




0 comments:

Related Posts with Thumbnails